یزدفردا: معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان فعال کردن واحدهای راکد را یکی از مهمترین اولویت‌های این سازمان در سال گذشته اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۴۴ واحد تولیدی راکد فعال شدند.

به گزارش یزدفردا: علیرضا رحمان نژاد ظهر امروز چهارم اردیبهشت ماه در نشست خبری با محوریت گزارش فعالیت‌های سال گذشته و برنامه امسال اظهار کرد: هرچند که اطلاع رسانی‌هایی صورت گرفته اما متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی و مردم کرمان از حقوق اولیه خود آگاه نیستند. 

وی بر لزوم تزریق امید به جامعه با آگاه‌سازی از طریق رسانه‌ها تاکید کرد و در ادامه با بیان این مطلب که در سال گذشته وزارت صمت حدود ۱۵ برنامه اصلی به استان ابلاغ کرد، گفت: براساس مجوزها سال گذشته باید ۱۲۵ واحد تولیدی ایجاد کرده و توسعه می‌دادیم که خوشبختانه ۱۵۴ واحد تولیدی در شمال استان به بهره‌برداری رسید.

رحمان نژاد افزود: در بحث سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی شد که ۳۲ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است. لذا در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد و توسعه سرمایه‌گذاری در استان بوده‌ایم.

وی بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در سال گذشته ۱۲ هزار نفر را در سامانه رصد و پایش اشتغال ثبت کرده و این در حالی است که سهم این سازمان ۱۰ هزار فرصت شغلی بوده است.

وی با بیان این مطلب که تسهیلات بخش تولید در سال گذشته محدود بود، گفت: فقط از محل تبصره ۱۸ تسهیلات بخش تولید را داشتیم اما با ایجاد ارتباط بین واحدهای کوچک و بزرگ، توانستیم واحدهای راکد را فعال کنیم، به گونه‌ای که ۹۰ واحد تولیدی کوچک را به واحدهای بزرگ متصل کردیم که ۴۴ مورد آن واحدهای راکد بودند که با این اقدام، فعال شدند.

رحمان نژاد در ادامه گفت: در راستای توانمندسازی شهرستان‌ها اختیارات تخصیص سوخت واحدهای تولید و کارشناسی تا مرحله صدور پروانه بهره‌برداری به شهرستان‌ها تفویض شد.

وی تصریح کرد: عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و تولیدی در قالب پروژه عارضه یابی در استان در سال جاری اجرا می‌شود و حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تبیین اقدامات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اظهار کرد: در سال گذشته ۲۷ جلسه کارگروه برگزار شد که ۳۶۸ مصوبه در سال گذشته در این کارگروه مصوب و پیگیری شده و می‌شود که حدود ۵۲ درصد مصوبات اجرا شدند.

وی ادامه داد: حدود ۱۵ درصد این مصوبات اجرا نشده و مابقی در دست پیگیری هستند. گفتنی است که از ۱۵ درصد مصوبات اجرایی نشده، فقط پنج درصد آن توسط دستگاه‌های اجرایی و ۱۰ درصد دیگر آن توسط متقاضی انجام نشده است.

رحمان نژاد شهرستان‌های سیرجان، بم، رفسنجان، زرند، شهربابک و کرمان را شهرهای صنعتی شمال استان کرمان دانست و بیان کرد: ۱۶۳۴ واحد تولیدی در شمال استان داریم که ۲۲۱ مورد آن غیرفعال، ۶۱۰ مورد نیمه فعال و ۷۲۷ واحد تولیدی فعال هستند.

معاون سازمان صمت استان کرمان با بیان این مطلب که حدود ۱۵ درصد واحدهای شمال استان بالادستی(بزرگ) هستند، تصریح کرد: در کرمان ۷۴۵ واحد تولیدی، در سیرجان ۲۹۷ واحد، در رفسنجان ۲۲۵ واحد و در بم ۱۲۷ واحد تولیدی وجود دارد.

وی درباره راهکار استان برای اتصال واحدهای کوچک و متوسط به واحدهای بزرگ گفت: واحدهای کوچک و متوسط در سامانه ستاد ثبت نام کردند و واحدهای بزرگ هم باید در این سامانه ثبت نام کنند و طبق مصوبه شورای تامین حداقل ۵۰ درصد نیازهای واحدهای بزرگ باید از داخل استان تامین شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان تاکید کرد: زنجیره تامین بین واحدهای کوچک و بزرگ امسال به جد دنبال خواهد شد و امسال هر شرکتی این قانون را اجرا نکند، به جرم ترک فعل با آن برخورد می‌شود.

وی با بیان این مطلب که حدود ۴۰ درصد پلی اتیلن کشور در استان کرمان تامین می‌شود، در ادامه بر لزوم حمایت از صنایع کوچک تاکید کرد و گفت: اشتغال، ارزش افزوده و ... با توسعه واحدهای کوچک و متوسط محقق می‌شود. 

رحمان نژاد پیگیری درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده در راستای حمایت از مصرف کننده، انعقاد قرارداد با دو بانک برای پرداخت سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی از محل گردش حساب‌های شرکت های بزرگ، تثبیت آمار تولید حدود ۱۳۰ واحد تولیدی استراتژیک استان را از جمله برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال جاری برشمرد.

وی با بیان این مطلب که واحدهای تولید برنامه تولید و نیاز ارزی سال جاری خود را برای تخصیص ارز اعلام کنند، گفت: واحدهای تولیدی تا ۲۵ اردیبهشت ماه مهلت دارند تا برنامه تولیدی به همراه نیاز ارزی خود را در سامانه جامع تجارت در بخش برآورد کالا اعلام کنند تا رایزنی‌های لازم با بانک مرکزی برای تخصیص ارز به آنها انجام شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا